KSSM Book

PKR mahu lapor polis isu dakwaan royalti minyak masuk akaun parti



PKR akan membuat laporan kepada polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia terhadap siaran media sosial yang mendakwa dana royalti bernilai berbilion ringgit untuk Kelantan dan Terengganu disalurkan ke dalam akaun parti itu.

Ketua Penerangan PKR Fahmi Fadzi berkata parti itu mendedahkan akaun kewangannya yang telah diaudit pada setiap kongres PKR.

"Ada individu muat naik posting palsu dan fitnah yang amat jijik. PKR menerbitkan akaun setiap kali kongres diadakan, dan akaun tersebut diaudit juruaudit bertauliah.

"Tidak pernah ada jumlah seperti yang dituduh itu masuk ke dalam akaun PKR.

"Saya telah mengarahkan supaya laporan polis dan aduan MCMC (Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia) dibuat segera terhadap individu yang menyebar fitnah jahat ini," kata Fahmi, yang juga menteri Komunikasi, di Facebook hari ini.

Dia merujuk kepada hantaran media sosial individu dalam kumpulan Facebook bernama "Jabatan Netizen Negara".

Awal minggu ini, Kementerian Kewangan mendedahkan hampir RM1 bilion wang ehsan (wang muhibah) disalurkan kepada kerajaan Kelantan dan Terengganu pimpinan PAS tahun lepas.

Ini terdiri daripada RM786 juta untuk Terengganu dan RM200 juta untuk Kelantan untuk petroleum yang diekstrak di luar pantai kedua-dua negeri.


Baca lagi


Search This Blog